Ce mai fac copiii în ziua de azi?! (1) – Teoria inteligențelor multiple


„Natura ne aseamănă, însă educaţia ne deosebeşte…”- Confucius

Ce mai fac copiii în ziua de azi, cu ce se mai ocupă? Sunt ei cu adevărat sclavii calculatorului, sunt ei nefericiții goliți de artă, literatură, frumos, de valori morale?! Ca să detaliem subiectul, avem nevoie de o perspectivă privind ideea adânc înrădăcinată la nivelul mentalităţii colective conform căreia succesul şcolar (reprezentat de performanţele lingvistice şi logico-matematice) depinde de nivelul de inteligenţă al individului. De multe ori, situaţiile din viaţa cotidiană nu pot fi rezolvate prin raţionamente sofisticate, calcule strategice şi raţionamente lingvistice.

Fiecare copil este diferit şi nu poate fi comparat „decât cu sine însuşi”. „Aşadar, indivizii nu sunt în mod egal „deştepţi”sau „proşti” în toate circumstanţele, mai degrabă ei prezintă inteligenţe diferite care pot fi preţuite sau ignorate diferit în circumstanţe diferite.” (Howard Gardner)

Conform teoriei inteligenţelor multiple elaborată de H. Gardner, există şapte tipuri de inteligenţă: lingvistică, muzicală, spaţială, logico-matematică, kinestezică, interpersonală, intrapersonală.  Autorul consideră că relevanţa acestei teorii pentru practica şcolară se poate concretiza în: redimensionarea, extensia concepţiei profesorilor despre inteligenţă, despre modalităţile de predare şi evaluare (evaluare contextualizată).

Teoria inteligenţelor multiple duce la 3 concluzii:

  1. Fiecare om dispune de întreaga gamă de inteligenţe.
  2. Nu există doi indivizi care să aibă acelaşi profil intelectual.
  3. Dacă cineva are o inteligenţă puternică, nu înseamnă că acţionează neapărat inteligent.

Aceste afirmaţii implică aspecte importante de natură educaţională, politică şi culturală.

V-aș mai putea scrie despre această teorie, dar sigur ați mai auzit de ea sau puteți să vă documentați din sursele de pe internet. Am adus-o în discuție, deoarece chiar la vârste mici, copiii sunt câteodată atraşi de domenii specifice, ceea ce poate fi considerat ca fiind un predomeniu privind dezvoltarea ulterioară.

Sunt încântată de felul în care părinții și copiii din clasa mea aleg să facă incursiuni prin diverse domenii și dacă școala nu are toate pârghiile pentru o dezvoltare diferențiată, măcar educația nonformală să-și aducă aportul ei. Vă voi arăta o parte din înclinațiile micuților, așa cum îmi vor parveni din bunăvoința susținătorilor lor.

Bibliografie:

  1. Howard Gardner, Mintea disciplinată, Editura Sigma, 2005
  2. Howard Gardner, Inteligenţe multiple. Noi orizonturi, Editura Sigma, 2006

Anunțuri

11 gânduri despre &8222;Ce mai fac copiii în ziua de azi?! (1) – Teoria inteligențelor multiple&8221;

  1. @ Buna dimineata !
    Dupa umila mea parere, in ziua de azi COPIII,
    – fac ce-i invata PARINTII pana la varsta mergerii la GRADINITA;
    – fac ce-i invata EDUCATOARELE ;
    -fac ce-i invata PROFESORII la gimnaziu si liceu;
    – fac ce aud la televizor;
    -fac ce fac alti copii de varsta lor;
    si lista ar putea continua dar ma opresc aici caci
    eu nu am fost PROFESOR ci
    OFITER COMANDANT care am lucrat ( INSTRUIT ) barbati trecuti de varsta MAJORATULUI !
    O zi frumoasa !
    Cu stima,
    Aliosa.

    • Domnule Aliosa,
      Comentariul dumneavoastra este pertinent, deoarece pentru un copil mediul de dezvoltare, dar si de influentare, este multiplu, asa cum ati enuntat si dumneavoastra. In plus trebuie avut in vedere si bagajul genetic, asa ca „meseria de parinte” este cu atat mai provocatoare!
      Si…toata aprecierea mea pentru un Ofiter Comandant, care se apleaca spre universul trairilor noastre!

  2. Buna ziua,
    Eu as inclina spre varianta … Fac ce aud si vad la televizor. Copiii sunt puternic influentati
    de catre mass-media. Limbajul si comportamentul lor este influentat iar personajele

  3. Imi cer scuze am postat din greseala fara sa-mi fi terminat ideea.
    Personajele din desenele animate sunt modele pentru ei.
    O spun in cunostinta de cauza, recent am realizat un studiu de caz pe aceasta tema.( influenta mass-media asupra copiilor)
    Problema este ca sunt influențati de catre personajele negative prezente in desenele animate.
    Nu sunt copiii de vină ei sunt expuși unor astfel de modele negative existente pe toate posturile TV destinate copiilor.

    O zi minunata si felicitari pentru continutul educativ al blogului dumneavoastra!

    • Multumesc mult pentru aprecieri, dar si pentru exprimarea unei ingrijorari reale privind emisiunile de desene animate! Este o problema, pe care chiar daca o constientizam, uneori nu o transpunem in decizii ferme privind ascunderea (pe cat posibil) a canalelor din grila accesata de copii sau o administrare cenzurata privind unele desene animate.

  4. Iulia Stanuca zice:

    Eu vreau sa va multumesc pentru ca-i sustineti si-i implicati in diverse proiecte! Colaborarea profesor-parinte mi se pare foarte importanta in educarea unui copil, iar sprijinul pe care Dvs. ni-l acordati este substantial.
    Va multumesc pentru pasiunea cu care va daruiti copiilor nostri!

    • Revenind la Teoria inteligentelor multiple, pot spune ca este o mare provocare pentru scoala sa poata oferi conditiile unei dezvoltari diferentiate. La clasele mici, accentul cade pe achizitiile fundamentale, asa ca eu incerc sa compensez prin activitatile extrascolare si extracurriculare, unde elevul isi poate manifesta aptitudinile.
      Multumesc, doamna Stanuca, pentru aportul pe care il aveti privind colaborarea noastra parinte/cadru didactic si va asigur ca si deschiderea dumneavoastra (si in general a parintilor) ma influenteaza pozitiv in gasirea energiei profesionale!

  5. Nu vreau sa intru in polemica cu comentatoarele de mai sus, dar..
    copiii se uita la televizor doar cu acordul parintilor. acestia pot – si trebuie – sa cunoasca ce anume contin programele respective de la TV, nu sa considere o scuza faptul ca personajele negative sunt modele pentru copii. in plus, chiar daca accidental copilul a adoptat un model negativ de la TV, parintii pot sa contrabalanseze acest model prin modelul propriu. Faptul ca multi copii sunt „uitati” in fata televizorului de parintii ocupati este si responsabilitatea parintilor.
    In alta ordine de idei, felicitari inca o data pentru blog!

    • Traim timpuri in care familia se confrunta cu mari probleme de adaptare la societatea actuala. Peste toate, insa, parintele este responsabil de educatia copilului si de stabilirea acelor conditii de dezvoltare optima.
      Va sunt recunoscatoare pentru vizitarea blogului si pentru impartasirea ideilor dumneavoastra. Castigul comunicarii ne este pretios!

    • Faptul ca Teoria inteligentelor multiple va da prilej de introspectie ma bucura ca si feeback asumat. Macar la nivel de gandire sa vedem si alte perspective, caci realitatea impune multi factori decizitionali.
      Pentru un cadru didactic este esential sa identifice potentialul in copii, dar este atat de greu cand nu ai materialele necesare, timpul, implicarea altor institutii etc.
      Merita, totusi incercat…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s