Eu actor – eu observator


Problematica psihologică pune în evidenţă o varietate de confruntări ale opuselor: conştient vs inconştient, contribuţie a eredităţii vs contribuţie a mediului în dezvoltare, cunoaştere raţională vs intuiţie, gândire critică vs gândire creativă, personalitate vs situaţie – în determinarea comportamentului, dualism vs relativism, individual vs social, stil cognitiv guvernat de emisfera dreaptă vs stil cognitiv guvernat de emisfera stângă, eu stabil în timp vs euri multiple manifestate situaţional, introversiune vs extraversiune, ş.a.m.d.

Dinamica eu actor – eu observator reprezintă şi ea o astfel de confruntare.

Eul actor transformă informaţia prin extensiune, adică experimentează activ asupra lumii externe, modificând astfel informaţia care vine de la aceasta spre el. Făcând acest lucru,  el este nevoit să se supună permisiunilor acestei lumi, să ţină seama de datele ei obiective.

Eul observator face o observare reflexivă, priveşte informaţia culeasă din mai multe perspective, îşi manifestă propria subiectivitate organizând şi dezvoltând informaţia conform propriei imaginaţii şi creativităţi. Eul observator poate genera şi  plus-realitate, pe care o poate experimenta ca eu actor.

Funcţia dublului are două aspecte: o persoană este dublu pentru altul datorită capacităţii sale de identificare sau  o persoană este propriul dublu datorită capacităţii sale de introspecţie. Stimularea în noi a funcţiei dublului înseamnă stimulare spre autoobservare şi autorecunoaştere (G. Boria, Op. cit. trad. D. Dragoteanu).

Aş spune că dublul pe care altul mi-l face este o imagine a mea în act, o imagine pe care o recunosc şi o accept cu mai mare ori cu mai mică uşurinţă.E mai greu de acceptat imaginea oferită de un dublu de confruntare, care îmi aduce în faţă propria umbră, în termeni jungieni. Dar este – în acelaşi timp – o mai mare provocare pentru eul meu observator în evoluţie.

Funcţia oglinzii se manifestă atunci când persoana cunoaşte aspecte ale propriei personalităţi folosindu-se de imaginile construite şi transmise de alţii (G. Boria, Op. cit.trad. D. Dragoteanu). Cu alte cuvinte, cineva vede cum este perceput de alţii. În psihodramă, această funcţie este activată cu ocazia participării celor din auditoriu ori atunci când directorul îi comunică protagonistului lucruri pe care le observă la el   (incongruenţe etc.)

Funcţia inversiunii de rol, intens solicitată în psihodramă, reprezintă o funcţie de decentrare perceptivă (G. Boria, Op. cit.).Atunci când joci rolul altuia iar în rolul tău intră un alter-ego, eul tău observator este menţinut la distanţă (este decentrat) de eul tău actor. Îţi poţi modifica imaginea asupra ta, a celuilalt, a relaţiei tale cu el. Îţi completezi imaginea asupra trăirilor celuilalt, devii o oglindă mai complexă a propriei realităţi, aşadar îţi lărgeşti graniţele eului observator.

Exemplu de aplicare:

INVERSIUNE DE ROL

 

 „Prezentare de sine din rolul altuia”

C1: „Aşezaţi-vă confortabil. Gândiţi-vă la  câte o persoană importantă pentru voi; E o persoană care te cunoaşte bine şi la a cărei părere ţii. Priveşte-o în mintea ta”

C2: „Acum, veţi veni – pe rând – spre acest scaun pe care l-am pregătit pentru   acea persoană importantă pentru voi.

            Pe măsură  ce te apropii de scaun, intri tot mai mult în pielea acestei persoane.Când te aşezi, chiar ai devenit această persoană invitată”

( Dialog cu clientul in rolul persoanei pe care a invitat-o)

C3: „Cine sunteţi?

De cât timp îl / o cunoaşteţi pe …..

Ce ne puteţi spune despre el / ea?

( eventual) Ce mesaj aţi dori să-i transmiteţi?”

Prezentarea din rolul altuia este o altă modalitate de stimulare a eului observator al protagonistului, precum şi o modalitate eficientă de schimbare a perspectivei asupra propriei persoane. Autoprezentarea mobilizează eul observator pentru a alege aspecte relevante despre sine, dar şi eul actor al acestuia pentru a experimenta punerea lor în scenă pentru alţii, ambele aspecte servind iniţierea unei noi acţiuni psihodramatice.

Bibliografie:

PECICAN, V.  “Autocunoaşterea şi dinamica eu actor – eu observator în  psihodramă “ , în: Întâlnirea, nr.6 , Forum Informativ al Asociaţiei Române dePsihodramă Clasică( 1999 )

11 gânduri despre &8222;Eu actor – eu observator&8221;

  1. @ Buna dimineata !
    Plin de invataminte acest articol !
    ” Eu actor-eu observator „,
    raportat ( metaforic ) la sportul rege , FOTBALUL, ar suna cam asa :
    – Eu centrez (mingea), eu dau gol !!!
    O DUMINICA a FLORIILOR cat mai frumoasa !
    Aliosa.

    • Bine ati revenit!
      In viata, rolurile se schimba si este chiar indicat sa poti vedea perspectiva din ambele situatii. Important este sa constientizam ca transpunerea aceasta ne completeaza propriul EU. Asa ajungem sa ne cunoastem mai bine!

    • Multumesc mult pentru acest “Reblog”!
      Dincolo de faptul ca ma simt onorata, ma bucur ca pot impartasi o teorie pe care o aducem uneori la stadiul de reflectie: intre “eul actor” si “eul observator” se afla un drum de maxima energie,care genereaza tensiuni, indecizie,instabilitate. Exista,ca de fiecare data, si o solutie: daca ne plasam deasupra acestui drum liniar, putem atinge punctul care permite controlul constient al starilor reciproce. Acest lucru se poate face prin psihodrama, prin tehnici experientiale sau pur si simplu printr-un exercitiu mental.
      Profit de acest prilej ca sa pot transmite si bucuria cu care vizitez blogul “innerspacejournal”! Toate gandurile mele bune!

  2. supernova zice:

    Hi Camelia, glad to meet you through our blogs. I too have participated in role reversal and psychodrama several times. A very rewarding experience. I will enjoy being here and talking with you.
    Speak soon, regards James 🙂

Lasă un răspuns

