Destăinuiri


Iritarea sau stinghereala resimțite în fața unei personalități dificile, dar uneori și durerea de a vedea pe cineva la care ții, captivul unor atitudini autodistructive, stau la originea multor presiuni și intervenții mai mult sau mai puțin directe. Se spune că „Suntem cât se poate de darnici” când e vorba să dăm sfaturi. Deseori însă, tocmai intențiile și sfaturile bune generează tot soiul de probleme.

Presiunile făcute asupra unui subiect pentru a se schimba pot fi trăite negativ și percepute drept coercitive. Dorința de a-l face pe celălalt să se schimbe constituie și izvorul multor decepții conjugale: sunt cupluri care se constituie pentru că unul dintre parteneri nutrește dorința idealizată de a-l schimba pe celălalt sau sunt cupluri care se desfac pentru ca unul dintre cei doi, ales totuși în deplină cunoștință de cauză, nu s-a putut adapta evoluției preferințelor  celuilalt.

De regulă, un subiect cu o personalitate dificilă nu se comportă așa din plăcere, este stăpânit de teama de a fi abandonat, neînțeles, agresat de a fi sau de a-i pune pe cei dragi în pericol. Dacă nu ești atent la acest prim considerent, dacă nu întrezărești vulnerabilitatea în spatele acelei atitudini incomode, vei urma calea spre conflicte sau neînțelegeri.

Când vrei să faci pe cineva să se schimbe, principala întrebare ce se ridică este: „În numele a ce îl presezi să-și schimbe felul de a fi?”, „Ce drept am să stabilesc ce e bine și ce e rău?” Nimănui nu-i place să fie tratat ca pe un copil căruia-i spui ce e bine și ce e rău. Orice demers moralizator nu-și va dovedi o prea mare eficiență în a-l motiva pe celălalt să se schimbe.

Destăinuiri:

1.” Nu-mi place să cedez și e mai bine să nu „mă calci pe coadă”. Cei ce mă cunosc știu că nu e cazul să se pună cu mine. Ăsta sunt eu și nu văd de ce m-aș schimba. Uneori îmi dau seama că întrec orice limită, dar se întâmplă să mă satur să tot încerc să mă controlez, sunt genul ori/ori. Cu atât mai rău pentru cei cu care mă cert, doar n-o să ajung acum o cârpă doar să le fiu celorlalți pe plac, nu?”

2. „Narcisismul unuia dintre colegi mă agasa la culme. El făcea totul să atragă atenția clienților și să apară garnisit cu tot soiul de merite în fața lor; considera că totul i se datorează lui și că în ceea ce-l privește nu era dispus să facă nimic pentru ceilalți. La început, conflictele nostre erau frecvente. Mai apoi, însă, am descoperit că nu era deloc atât de sigur pe cum părea.”

3. „Colega mea de birou este  o maniacă. Vrea ca totul să fie la locul lui, să fie totul aranjat după cum dorește ea. În opt zile ajunsesem la război. Trebuia să aranjez documentele cum voia ea, să respect un anumit orar, să refac totul de la cea mai mică greșeală. După ce mă încercase gândul demisiei, m-am mai potolit. Am decis să negociez cu ea treptat și am constatat că are și calități.”

Se spune că o mare parte din atitudinile și comportamentele noastre rezidă în propria viziune asupra lumii. Există oare, reguli simple care să permită creșterea eficacității eforturilor de schimbare?! Eu spun că, DA…așa că, voi reveni cu răspunsuri pentru întrebarea „Cum să ne purtăm cu personalitățile dificile?”

Bibliografie: “Cum să ne purtăm cu personalitățile dificile”, autori Francois Lelord și Christophe Andre, Editura Trei

13 gânduri despre &8222;Destăinuiri&8221;

  1. Întotdeauna am ceva de învăţat de la tine, aşa că îţi urmăresc articolele cu mare interes. Iar ceea ce faci alături de copii mi se pare minunat.
    Îţi mulţumesc pentru frumoasele comentarii de pe blogul meu.
    Un week-end minunat alături de cei dragi!

    • Ma simt onorata de aceste aprecieri, iar daca putem invata unii de la altii inseamna deja foarte mult. O remodelare, o reconstructie sau o reechilibrare a personalitatii la orice varsta, cred ca inseamna insasi evolutia noastra. Ideal ar fi sa se optimizeze atat la nivel emoţional, dar si la nivel cognitiv, comportamental, spiritual. De la fiecare oprire prin bloggosfera incerc sa iau cate o picatura pentru hidratarea interioara.
      In casuta ta ma simt ca intr-un mediu familiar, unde copiii aduc stralucire. Ochii sufletului meu se bucura!
      Interferenta o consider pretioasa si-ti transmit calde salutari!

Lasă un răspuns

