Masca jocului de rol


Neastâmpărul firesc al copiilor, forfota gândurilor lor izvorâtă din prea plinul fanteziei, bucuria de a imita personaje cunoscute,  trebuie canalizate spre deblocarea energiilor creatoare, stagnate uneori datorită unui demers rigid de învățare.

Mă identific destul de bine cu o abordare ce urmărește aplicarea unor tehnici experiențiale. Acestea conduc spre învăţarea creativă prin: lipsa oricărei cenzuri sau autocenzuri asupra ideilor emise; eliminarea oricărei atitudini negative sau negativiste; încercarea elevilor de a îmbunătăţi ideile emise de ceilalţi; realizarea unor asociaţii ciudate, care să conducă la idei noi; stabilirea unor corelaţii-soluţii la care nu se gândise nimeni.

*

Teritoriul (care nu este harta!) : sala de clasă transformată în decor de poveste decupată;

Clepsidra: ora de abilități practice;

Pretextul: masca decorată cu simțiri de copil – personaj;

Intriga: Jocul de rol

Desfășurare: apare un carton ce prinde viață de mască de carnaval: va lua învelișul unui personaj; paiete, fulgi multicolori, sclipici, hârtie glasată – toate devin fluturi decorativi; mânuțe de delfinași creativi și ingredientul sublim: puțină suflare de copil inocent.

Masca e gata și aduce rând pe rând alte ego-uri

C 1:”Alege un personaj preferat dintr-o carte,dintr-un film,dintr-o revistă…”
C 2 :”Vom invita în scenă invitatul tău.Vei intra în rolul lui”
C 3: “Ești…”
Copiii au devenit ființe închipuite sau arhicunoscutele personaje care le desenează copilăria: Paul – Robin Hood; Nicholas – Fish Man; Patricia – Prințesa adormită; Rania – Rapunzel; Alexia M. – Prințul Miorlau, Alexia A. – doamna cu pene; Matei S. – Harap – Alb; Marco – Ben Ten; Radu – Spiderman; Cristi R. – Thor; David B – Omul rău etc.

Momentul culminant – dialogul cu personajul

“Te rog să-mi spui trei calități pentru care te admiră gazda ta (elevul)”, “Ce vârstă ai?”, “Ce lucruri interesante ai făcut?”,“Ce calitățti comune aveți?”,“Ce defecte comune aveți?”,“Transmite-i un mesaj”,“Ieși din scenă.Revino în pielea ta” (în funcție de răspunsurile lor am formulat și alte întrebări de cunoaștere)

C1: Ce aţi simţit în rolurile pe care le-aţi avut?

C2: Ce aţi aflat despre voi?

C3: Cum se leagă ceea ce aţi aflat acum cu experienţa voastră anterioară?

C4: Ce aţi aflat interesant despre colegii din grup?

C5: Ce alte impresii aţi avut în timpul desfăşurării activităţii?

Efectul? Sub masca unor oarecare personaje, am descoperit trăsături pe care nu le-aș fi determinat în alt context. Răspunsurile copiilor au fost evantai de informații decriptate de însăși jocul abordat. Au vorbit entuziasmați despre cel care deveniseră folosind masca, dar despre propria persoană au arătat aproape toți rețineri și nu și-au acordat decât cel mult trei trăsături: cuminte,ascultător, își face temele la timp.

Bat tobele: Atenție, anunț pentru părinți: Dragi modelatori, dar și modele de suflete, spuneți-le copiilor în mod concret ce anume apreciați la ei, ce trăsături pozitive au, ce știu să facă, ce considerați că ar trebui să-și dezvolte, care sunt așteptările dumneavoastră, ce sentimente aveți pentru ei etc. !

Final de poveste – Carnaval

Pentru creațiile realizate, dar și pentru felul în care au colaborat la jocul de rol, au primit drept recompensă momentul de voie bună, precum și aprecierile mele. Bravo, copii!

ALBUMUL FOTO (mulțumesc Alexia M.!)

IMG_0023 IMG_0007 IMG_0010

IMG_0003 IMG_0004 IMG_0013

Anunțuri

10 gânduri despre &8222;Masca jocului de rol&8221;

    • Bine ai revenit, Claudio!
      Ai dreptate: jocul de rol deriva ca tehnica din psihodrama.
      Psihodrama este acea forma a psihoterapiei in care o persoana prezinta „scenic” problemele cu care se confrunta si nu doar vorbeste despre ele. Are drept scop punerea in scena a conflictelor pentru a le face „vizibile”, omul devine actorul propriei vieti.
      In jocul de rol, subiectul se transpune in pielea unui personaj, il imita.Poate fi „in locul celuilalt”, pentru a privi situatia prin ochii acestuia. De exemplu, copilul poate deveni parinte si invers sau chiar personaj din desene animate, carti etc.
      Copiii sunt incantati atunci cand le ofer jocul de rol si sunt la varsta la care nu au inhibitii privind creativitatea.

      Iti multumesc mult pentru feedback-ul trimis. Iti transmit salutari calde!

  1. Cornelia Paraschiv zice:

    Este uimitor cum ati transformat o simpla ora de abilitati practice intr-un bal mascat, un spectacol de voie buna, dans si bucurie, dar mai ales intr-o explorare a sufletelor micutilor nostri. Paul a fost foarte incantat de acest joc de autocunoastere dar si de descoperire a altor personaje (Printul Miorlau, Doamna cu pene, etc). Desi a fost timid la inceput a reusit in cele din urma sa-si depaseasca teama de a se dezvalui lui insusi si colegilor.Multumim pentru verva si originalitatea in modelarea personalitatii copiilor nostri. Va iubim si va apreciem!

    • Multumesc mult pentru aprecieri si ma bucur mult pentru faptul ca lui Paul i-a placut activitatea. Sa va spun sincer, nu am lucrat tocmai in conditii optime, pentru ca i-am ascultat pe toti cei 25 elevi intr-un timp relativ scurt. Mi-ar fi placut sa le dau mai mult timp la dispozitie, dar voi mai deschide astfel de ocazii. Este un joc de cunoastere placut elevilor si cu raspunsuri interesante!
      Salutarile mele lui Paul si toate cele bune!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s