Copiii aud natura gândind și omul foșnind


Imagine0463Esența:

 Ați citit vreodată în ochii copiilor?! Ați văzut cum li se deșiră simțurile?! Ei palpează formele cu atingeri de scântei, adulmecă și cel mai sensibil parfum minunându-se la orice adiere, aud natura gândind și omul foșnind. Câte resurse revărsate în inocența privirii lor!

Copiii au lumea lor și nu o pot comunica așa cum ar dori, dar experiențele de grup le descătușează energiile blocate. Prin experiența concretă trăiesc emoții, transformă informația în fluturi picurați, experimentează activ și deschid un nou ciclu de învățare.

Vă voi prezenta câteva tehnici de comunicare în grup, așa cum le-am aplicat la clasă.

*

JOC DE ROL – “Cine sunt eu …”

Am lucrat cu un grup de 24 de elevi din clasa a II – a (8/9 ani)

FAZA I

C= consemn (sarcină de lucru)

C1: „Completează în gândul tău enunțul pe care îl voi spune imediat.
Dacă aş fi o culoare aş fi …
C2: „ Pe rând, veţi spune ce culoare aţi ales. Fiţi foarte atenţi la ceea ce spun colegii de grup. Începem!”
C3: „ Grupaţi-vă în funcţie de culoarea pe care aţi ales-o şi deveniţi acea culoare”.

Elevii și-au ales culorile: albastru,roșu,violet,portocaliu,galben,verde și roz. Se grupează în funcție de culoarea aleasă.

C4: „ Discutaţi împreună motivele pentru care aţi ales să fiţi acea culoare, ce nuanţă a acelei culori sunteţi, ce resurse credeţi că aveţi în acest rol, ce puteţi face pentru lumea care vă înconjoară.”

C5: „ Alegeţi un purtător de cuvânt al grupului vostru, care vă va prezenta pentru celelalte grupuri.

Elevii care nu au pereche nu par să fie deranjați că nu fac parte dintr-un grup,motivând că–si pot prezenta singuri ideile. Ceilalți copii își votează purtătorii de cuvânt în moduri diferite: prin „Ala, bala…” ; „Foarfeca, hârtie…” sau prin vot direct. Într-un grup (culoarea albastru) un băiat încearcă să-i convingă pe ceilalți că el e cel mai potrivit pentru rolul de reprezentant al echipei . Colegii au acceptat propunerea lui ( se intuiește tipul de lider!)

C6: „ Purtătorii de cuvânt prezintă grupurile. Cei singuri vorbesc în numele lor. Spuneţi motivul/le pentru care aţi devenit acea culoare, ce puteţi face pentru lumea înconjurătoare”.

Grupul culorii VERDE (6 elevi: 2 băieți și 4 fete ):
„Ne-am ales această culoare,deoarece verdele simbolizează natura,îi ajută pe oameni să se învioreze, dar și să se liniștească.” Cele patru fete din grup au spus că sunt nuanțe deschise, iar cei doi băieți su spus că sunt nuanțe închise.

Grupul culorii ROZ ( 6 eleve ):
Rozul le ajută pe fete (domnișoare) să fie moderne. Au ales această culoare deoarece este o culoare regească și pentru că este o culoare deschisă. Când erau mai mici, mamele le-au îmbrăcat în rochii roz. Consideră că în această culoare pot dansa și cânta, se pot juca în voie.

Grupul culorii ROȘU ( 6 elevi: 2 fete si 4 băieți) :
Au ales roșul deoarece arată steagul României, pentru că reprezintă sângele vărsat în luptă. Consideră că este culoarea Creștinătății. Un singur elev se consideră a fi o nuanță deschisă, spunând că-i place să fie vesel. Ceilalți 5 elevi se consideră o nuanță închisă, vișinie.

Grupul culorii ALBASTRU ( 3 băieți) :
Consideră că această culoare reprezintă înțelepciunea. Au ales-o pentru că este o culoare a steagului României. Toți și-au dorit să fie o nuanță deschisă.

Elevii care nu au avut pereche:
culoarea PORTOCALIU ( o elevă ): „Portocaliul îi ajută pe oameni să fie veseli, să se îmbrace în culori calde. Sunt o nuanță deschisă pentru că sunt formată din două culori calde.”
culoarea VIOLET ( o elevă ): „ Violetul îi ajută pe oameni,deoarece îi înviorează.Violetul este o culoare plăcuta, deoarece este deschisă.”
coloarea GALBEN (un elev ): „Îi ajută pe oameni la bogății. Am ales această culoare, deoarece galbenul este soarele. Sunt o nuanță deschisă.”

Discuție finală în plen:

C1: Ce aţi simţit în rolurile pe care le-aţi avut?
„Ne-am simțit foarte bine pentru că putem ieși în evidență, deoarece oamenii au nevoie de noi. Ne place să fim aceste culori fiindcă ne putem juca,putem să fim oriunde și aducem veselie.”

C2: Ce aţi aflat despre voi?
„ Am aflat că avem aceleași preferințe –și eu și colegele.Că-mi pot arăta ideile, iar ceilalți să mi le accepte.”

C3: Cum se leagă ceea ce aţi aflat acum cu experienţa voastră anterioară?
„Știu că fără culori viața nu ar fi la fel de frumoasă, dar după acest joc mi-am dat seama cât de răspândite sunt și câte semnificații pot avea. Fiecare culoare simbolizează ceva.”

C4: Ce aţi aflat interesant despre colegii din grup?
„ Colegii au fost mândrii de alegerea făcută și de faptul că descopereau cât de importantă poate fi o culoare. Am aflat că putem colabora foarte bine. Unii colegi spuneau că și-ar fi ales și altă culoare, că s-au hotărât cu greu la una”.

C5: Ce alte impresii aţi avut în timpul desfăşurării activităţii?
„A fost distractiv.Am avut un sentiment de prietenie, deoarece colegele îmi acceptau ideile. Eu nu m-am simțit bine când nu m-au ales colegii să fiu purtător de cuvânt.”

Voi ce culoare v-ați fi ales? De ce?

21 de gânduri despre &8222;Copiii aud natura gândind și omul foșnind&8221;

  1. Eu, fara efort, mi-am ales verdele, deoarece este forta ce invinge decesul inghetului si imbraca totul intr-o nuanta deschisa la culoare. Daca este udat, verdele ramane deschis. Daca este ars de soare, se inchide, Probabil ca se inchide in inima. Stiati ca verdele are inima?

  2. @ Buna dimineata !
    ” Copiii aud natura gandind si omul fosnind”
    Caci , nu-i asa,ei spun zilnic lucruri „trasnite ” !
    Tocmai de aceea copilul trebuie ascultat cu atentie, tratat cu blandete ,indrumat si educat permanent
    si nu bruscat , infometat, inrait sau trimis la cersit !
    Ferice de copiii care au parinti cu judecata limpede mereu !
    Ferice de copiii care au o asemenea profesoara !
    O zi buna !
    Cu stima,
    Aliosa.

  3. Cornelia Paraschiv zice:

    Foarte greu sa alegi o culoare.. Imi sunt dragi mai multe- albastrul cerului senin, admirat de pe verdele ierbii proaspete, inconjurata de rosul macilor liberi leganadu-se in adierea vantului. Cu greu as selecta albastrul infinit al marii si al cerului, as da oamenilor optimism, puterea de a crede in ei si in visele lor si as simti multa bucurie si liniste sufleteasca.
    Paul e langa mine si il intreb si pe el ce culoare alege. Mai intai citeste ce-am scris si apoi imi raspunde: „Nu ai voie sa alegi decat o culoare. Eu aleg albastrul deschis al cerului pentru ca imi place sa-l privesc si sa descopar norii pufosi cu forme ciudate”.

    • Bine ati venit pe la noi! Probabil resimtiti regretul ca nu mai sunteti in invatamant prin prisma acestor satisfactii date de lucrul efectiv cu copiii. In alta ordine de idei suntem asaltati de jungla birocratiei…
      Ma bucur ca apreciati varianta de joc propusa, iar avantajul este ca poate fi adaptat la orice varsta, schimband continutul. Va doresc impliniri si numai bine!

Lasă un răspuns

