Comunici eficient?!


NU POȚI SĂ NU COMUNICI, dar conștientizezi modalitățile ineficiente de comunicare?

Iată câteva exemple:

1. CRITICA: „Tu ești de vină – ești singurul vinovat pentru dezastrul în care te afli.”

2. ETICHETAREA: „Ce prostie! Vorbești ca o fată! „/ „Ești exact ca toți ceilalți. Toți sunteți niște insensibili.”

3. LAUDA EVALUATIVĂ: „Întotdeauna ai fost o fată bună! Nu-i așa că mă vei ajuta la examen?”

4. OFERIREA DE SFATURI: „Dacă aș fi în locul tău, cu siguranță l-aș refuza.” / „Asta e foarte ușor de rezolvat! În primul rând…”

5. A DA ORDINE: „Fă-ți tema imediat! / De ce? / Pentru că am spus eu!”

6. AMENINȚĂRI: „O vei face sau dacă nu…”/ „Încetează imediat, sau…”/ „Dacă nu faci ce spun eu, atunci…”

7. ABATEREA: „Nu te mai gândi la ce s-a întâmplat. Hai să vorbim despre ceva mai plăcut!”

8. ARGUMENTAREA LOGICĂ IMPUSĂ: „Uite cum stau lucrurile: dacă nu ai fi cumpărat X, ai fi putut merge vara asta la mare.” etc.

Adriana Băban (2001) oferă o analiză a modalităților de ameliorare a comunicării identificând trei mari coordonate:

I. Limbajul responsabilității – formă de comunicare prin care îți exprimi propriile opinii și emoții fără să ataci interlocutorul, modalitate de deschidere a comunicării chiar și pentru subiectele care sunt potențial conflictuale, modalitate de evitare a criticii, etichetării, moralizării interlocutorului, focalizarea conversației asupra comportamentului și nu asupra persoanei.

II. Exprimarea emoțională – a comunica eficient presupune a sti să îți exprimi emoțiile: „Sunt supărat!” / „Tremur de emoții!” / „Simt că-mi vine să plâng!”

III. Comunicarea asertivă / Asertivitatea este abilitatea de a ne exprima emoțiile și convingerile fără a ataca drepturile celorlalți.

*

Ca medie, oamenii vorbesc cu aproximativ 130 de cuvinte pe minut, în timp ce fluxul nostru mental este în jur de 500 de cuvinte pe minut. Mintea noastră are tendinţa să depăşească ceea ce este spus sau, pur şi simplu, plecăm adesea la „o plimbare mentală”, gândindu‐ne la alte lucruri . În momentul în care ne pregătim să ascultam, nu obişnuim să ne clarificăm mintea, astfel că „zgomotele” din propriul nostru sistem ne impiedică să ascultăm sau distorsionează ceea ce este spus. Chiar şi ascultatorul este încercat de diferite emoţii, astfel că abilitatea sa de a asculta este afectată. Ca şi ascultători, uneori suntem preocupaţi mai mult de ceea ce dorim noi să spunem, astfel încât ne concentram mai mult pe acest lucru, decât pe ceea ce ni se spune. Percepţia ascultătorului poate fi diferită de percepţia vorbitorului, astfel că poate apărea o interpretare total diferită a informației.

Una dintre cele mai importante aptitudini în comunicare este abilitatea de a asculta cu adevărat, activ și concentrat pe altcineva. Ce factori susțin acest proces?!

– comunicarea nonverbală să fie adecvată conținutului și stării afective a inerlocutorului;

– asigurați-vă că ați înțeles corect ceea ce v-a comunicat interlocutorul prin formule de genul : „Ceea ce vrei să-mi spui este că…”

– ascultați fără să fiți preocupat de răspunsurile pe care doriți să le dați;

– ascultarea să nu fie evaluativă; nu se fac judecăți de valoare în funcție de propriile atitudini și convingeri;

– ascultarea să fie autentică;

– nu utilizați etichete din dorința de a integra interlocutorul într-o categorie, etc.

Captarea atenției totale și necondiționate a altei persoane este un factor excelent pentru respectul de sine: aceasta ne face să ne simțim interesați, prețuiți și înțeleși.

*

Bibliografie:

„Educația pentru sănătate mentală și emoțională”  – Autori: Marinela Dumitrescu, Sorina Dumitrescu, Editura Arves

” Competențe în comunicare – Performanță în educație ” – Modulul: Comunicare și relații publice, autori: Vasile Tran, Irina Stănciugelu, Adriana Tran / suport de curs

Anunțuri

11 gânduri despre &8222;Comunici eficient?!&8221;

  1. nespusdemult zice:

    Intotdeauna am fost fermecat de oratorul care impartaseste foarte mult si mai putin de cel care doar stie! Cred ca e arta pedagogica!

    • Fiecare cititor își va interioriza mesajul articolului în funcție de canalele deschise spre cunoaștere. Proiectarea a ceea ce percepem în jurul nostru se face în funcție de nevoile pe care ni le dorim satisfăcute.
      Ați spus bine: e importantă informația, dar ideal este să stim ce vom face cu ea, cum o vom aplica. Cu interes și exercițiu cred in ideea îmbunătățirii comunicării umane.
      Vă transmit gând bun pentru popas!

    • Exercitiul ascultării active ne-ar aduce multe beneficii, doar să fim mai deschiși spre adoptarea lui.
      Avem în față un întreg an școlar în care vom putea aplica modalități eficiente de comunicare. Vă aștept cu drag la consultațiile cu părinții!

  2. Pentru eficienta mesajului, oare nu este necesar a ne modela si modula, discursul potrivindu-l nevoilor de cunoastere sau de actiune ale interlocutorului.
    Un discurs continuu si fara inflexiuni care sa tradeze o minima traiere interioara, sentimente de pasiune, ingrijorare sau preocupare, nu ne transforma in „dictionare”?…
    Cat despre folosirea unui limbaj categoric cred ca suntem cu totii de acord ca folosirea lui nu aduce nici un beneficiu nimanui.

    • Ați punctat foarte bine rolul factorilor nonverbali, dar și a celor de ordin afectiv, fără de care o comunicare nu poate atinge eficiența.
      Oricum există mult mai mulți factori determinanți, având în vedere că o comunicare presupune un transmițător, un mesaj și un receptor (sau mai mulți), iar dacă la nivelul unei singure componente apar distorsiuni, se creează bariere.
      Ne mirăm de ce în viața de zi cu zi apar conflicte verbale, dar în mod cert există o distorsionare a mesajului transmis din cauza faptului că nu dispunem de suficient exercițiu pentru o ascultare activă (cum spuneam) sau transmiterea într-un mod diplomat a mesajului.
      E adevărat, că nu poate fi mereu o reușită să comunici pentru că depinde și de personalitatea cu care ești în contact, dar acest fapt este o altă poveste…
      Vă mulțumesc pentru interes, pentru ideile exprimate!

      • Aste adevarat ca subiectul este mult prea complex pentru a fi abordat in cadrul unui blog, insa sunt convins ca sunt multi cei pentru care aceste informatii sunt utile, de aceea cred ca ne vei mai bucura si cu alte materiale de acest gen.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s