Tabăra de la Straja (2) – septembrie 2013


Notițe dintr-un jurnal de tabără:

A treia zi: marți, 03.09.2013 (cea mai lungă zi)

20130903_170857Ritualul de dimineață își găsește aroma în momente speciale: copilași îmbrăcați în pijamale își întind somnoroși mănuțele cerșind încă cinci minute de odihnă. Ce dulce este somul dimineții, dar nu mă pot lăsa copleșită de rugămințile spuse prin limbajul trupului: avem o zi foarte densă.

Micul dejun pare o opulență pentru niște copii letargici, ceea ce spune mult despre programul vacanței lor de până acum. Suntem deja îmbarcați în autocar și se aud chicotele celor care povestesc despre „Seara trăznită”, despre personajele create și devenite subiect de analiză.

Domnica, colega mea, verifica pulsul celor mai mici montaniarzi: copiii de clasa a II-a. Totul este în regulă.

Eu sunt chemată la apel din cand în când: sunt probleme la jocul de Macao, datorită regulilor diferit știute. Îndemnul meu de a stabili de comun acord un set de precizări clare este urmat de o inverșunare. Este sunată o mămică pentru lămuriri. Aceasta este într-o ședință serioasă, dar reușește să dezbată corect problema.

Diriga, profa de română Carmen, își reia rolul de ghid, transformându-ne ochiul minții într-o panoramă a locurilor ce urmează să le vizităm.

* „Peștera Bolii, un obiectiv turistic inedit pentru noi și destul de recent intrat în circuitul turistic. Peștera este situată în partea de nord orașului Petroșani, la 6km de acesta, pe drumul ce leagă Valea Jiului de Țara Hațegului, în locul unde se întâlnesc Munții Retezatului cu cei ai Sebeșului.”

* „Castelul Hunedoarei, numit și Castelul Corvinilor, al Corvineștilor sau al Huniaziloreste cetatea medievală a Hunedoarei, unul din cele mai importante monumente de arhitectură gotică din România. Castelul a fost ridicat în secolul al XV-lea de Ioan de Hunedoara pe locul unei vechi întărituri, pe o stâncă la picioarele căreia curge pârâul Zlaști. Este o construcție impunătoare, prevăzută cu turnuri, bastioane și un donjon. Acoperișurile sunt înalte și acoperite cu țiglă policromă. Castelul a fost restaurat și transformat în muzeu.”

Copiii au fost impresionați de măreția castelului, dar s-au supărat puțin pe mine, deoarece nu le-am permis accesul în camera de tortură, avand interdicție cei sub 12 ani. Probabil că ei știu deja mult mai multe manevre moderne de tortură decât cele medievale, cum ar fi cele emoționale,dar tot nu m-am lăsat înduplecată.

Au aruncat monede în fântâna ce are o legendă interesantă și au sperat că li se vor indeplini dorințele.

Aici am făcut popasul pentru masa pe care o aveam la pachet și pentru nelipsitele poze.

* „Ulpia Traiana Sarmizegetusa (pe numele său complet Colonia Ulpia Traiana Augusta Dacica Sarmizegetusa) a fost capitala Daciei romane, situată la o distanță de 40 de km de Sarmizegetusa Regia, capitala Daciei. Ruinele orașului antic constituie azi obiectul unui complex arheologic în localitatea Sarmizegetusa, județul Hunedoara.”

Copiii au fost încântați de toate informațiile istorice prezentate de un arheolog dedicat ce ne-a fost ghid. Am făcut poze, am citit descrierile redactate pe plăcuțele de prezentare și chiar dacă norii păreau amenințători, am făcut un popas. A fost binevenit atât pentru vânătorii de suveniruri, cât și pentru pofticioșii de nimicuri dulci sau sărate.

Drumul și-a continuat linia, iar jocurile de autocar i-au amestecat pe cei mici (clasele a II-a și a III-a) cu cei mari (clasele a VI-a și a VII-a), stabilindu-se astfel relații de acceptare. Ajunși la punctul final, ne-a impresionat măreția unui loc bine fortificat și restaurat: Cetatea Alba Iulia.

„Cetatea Alba Carolina este o fortăreață cu bastioane de tip Vauban construită la începutul secolului al XVIII-lea în orașul medieval Alba Iulia pe Dealul Citadelei, având rol de fortificație strategică de apărare a Imperiului Habsburgic împotriva eforturilor militare ale Imperiului Otoman și de consolidare a puterii habsburgice pe plan local

Am vizitat Catedrala ortodoxă, dar și pe cea catolică, am văzut statuia lui Mihai Viteazul, pe cea a soldatului de gardă, prima poartă a cetății, Obeliscul lui Horea, Cloșca și Crișan, dar și o impresionantă herghelie, ce a constituit momentul cel mai savuros pentru copii. Totuși, nu am reușit să vizităm toată cetatea, iar o parte dintre copii deja au pus pe itinerariul viitor al părinților și această locație.

(Informațiile locațiilor sunt selectate de pe Wikipedia)

Noaptea ne-a găsit tot într-un ritual: am patrulat până la 1:00 am, am învelit piciorușe, am verificat starea de sănătate, am rememorat întâmplări de peste zi, am potolit o burtică emoționată de dorul părinților și…în cele din urmă liniște!

Aș avea multe să vă mai spun, dar las pozele să vorbească:

ALBUMUL FOTO

7 gânduri despre &8222;Tabăra de la Straja (2) – septembrie 2013&8221;

  1. Frumoase imagini aduceri aminte a ceea ce s-a petrecut intr-un timp si loc anume .
    Felicitari !
    Dedic poezioara de mai jos minunatei profesoare de la clasele primare
    CAMELIA NICORINA EDU
    ce-si iubeste si educa elevii ca pe proprii ei copii .

    ALBUMUL FOTO .
    Vorbele zboara usor
    Bibelourile se sparg
    Totul este trecator
    Doar ALBUMUL FOTO e un catarg .

    El, mentine amintirea
    Ducand-o mai departe
    Insotind si povestirea
    Cu aspecte si cu fapte .

    Promisiunile se uita
    Cuvintele se rastalmacesc
    Vocea devine pierduta
    Iar ochii nu mai stralucesc.

    ALBUMUL FOTO dainuieste
    Daca-i bine conservat.
    ALBUMUL FOTO viata insoteste
    Scotand-o din anonimat.

    Viata se stinge incet
    Inima bate mai greu
    Totul devine incert
    Si regreti mai mereu.

    Doar ALBUMUL FOTO ramane intact
    Dainuind peste veacuri
    Si cu ALBUMUL FOTO faci pact
    Uitand de necazuri si fleacuri .
    Aliosa.

    • Cat de frumos ati spus! Timpul meu a fost plin de grija, plin de momente vii…vacanta plina „ochi”!
      Nazdravanii mei baieti isi propusesera sa faca farse, sa guste libertatea dincolo de parinti, asa ca am fost nevoita sa le ocup sejurul si implicit pe al meu.
      Oricum,avem amintiri speciale!
      Va primesc cuvintele cu drag si va multumesc pentru vizitele dumneavoastra!

Lasă un răspuns

