Ordonanţa de Urgenţă privind modificarea Legii Educaţiei Naţionale – clasa a IX-a rămâne la liceu!


„Guvernul a adoptat, în şedinţa de luni, 23 decembrie, OUG pentru modificarea Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011 şi pentru luarea unor măsuri în domeniul învăţământului. Principalele modificări pe care actul normativ mai sus menţionat le aduce sunt:

  • Menţinerea duratei de 4 ani pentru ciclul gimnazial şi pentru liceu: documentul menţine forma existentă a ciclului gimnazial şi elimină forma propusă spre implementare, prin adoptarea Legii nr. 1/2011, care prevedea trecerea clasei a IX-a în învăţământul gimnazial şi reducerea liceului la o durată de 3 ani.
  • Creşterea duratei învăţământului obligatoriu de la 10 la 11 ani: prin introducerea clasei pregătitoare şi prin menţinerea duratei de 4 ani a liceului, învăţământul obligatoriu creşte de la o durată de 10 ani la una de 11 ani. Prin urmare, învăţământul obligatoriu va fi format din clasa pregătitoare, clasele I – VIII, clasele IX – X, pentru cei care aleg traseul liceal, respectiv primii doi ani ai şcolii profesionale, pentru cei care aleg traseul învăţământului profesional şi tehnic.
  • Acordarea dreptului absolvenţilor învăţământului profesional să continue studiile liceale la forma de învăţământ cu frecvenţă: Legea Educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, acordă posibilitatea absolvenţilor învăţământului profesional, care promovează examenul de certificare a calificării profesionale, să urmeze cursurile învăţământului liceal, doar la forma cu frecvenţă redusă. Având în vedere că absolvenţii învăţământului profesional sunt în marea lor majoritate minori şi se află într-un parcurs normal al educaţiei lor (fără să fi părăsit sistemul de educaţie), manifestând interes pentru creşterea nivelului de educaţie şi formare profesională, prin adoptarea OUG li se acordă posibilitatea de a-şi completa educaţia şi pregătirea profesională, inclusiv prin forma de învăţământ cu frecvenţă.
  • Precizări privind învăţământul postliceal: ordonanţa de urgenţă aduce precizări şi în ceea ce priveşte organizarea învăţământului postliceal, a modalităţilor de finalizare a studiilor acestui tip de învăţământ, dar şi corelarea pregătirii postliceale cu Cadrul Naţional al Calificărilor.
  • Precizări privind evaluarea la clasa pregătitoare: în legislaţia actuală nu este reglementată modalitatea de notare/evaluare pentru clasa pregătitoare. Prin modificările aduse se precizează foarte clar că elevii din clasa pregătitoare NU vor fi evaluaţi prin note sau calificative.
  • Se acordă tarif redus cu 50% pentru transportul local în comun şi elevilor din învăţământul profesional: în prezent, se asigură tarif redus cu 50% pentru transportul local în comun doar pentru elevii din învăţământul obligatoriu şi liceal, creându-se o situaţie discriminatorie pentru elevii din învăţământul profesional. Ca urmare, se impune completarea art. 84 din Legea nr. 1/2011, pentru a include printre beneficiarii tarifului redus la transportul în comun şi elevii din învăţământul profesional.
  • Se reglementează calendarul de introducere a noilor forme ale examenului de evaluare naţională, admitere la liceu şi bacalaureat, începând cu generaţiile de elevi care intră în clasa a V-a, respectiv în clasa a IX-a, în anul şcolar 2015 – 2016: Legea nr. 1./2011 introduce noi forme de susţinere a examenelor de evaluare naţională, admitere la liceu şi bacalaureat, forme care pleacă de la conceptul de transdisciplinaritate. Totuşi, din punct de vedere pedagogic, nu se poate concepe o modalitate de evaluare fără ca ea să se coreleze cu modalitatea de predare. În acest sens, metoda interdisciplinară de predare a fost introdusă, pentru prima dată, în sistemul românesc de educaţie în anul şcolar 2013-2014, pentru ciclul primar, urmând ca ea să fie extinsă, în anii următori, şi la celelalte cicluri de studii. De asemenea, introducerea evaluărilor la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, începând cu anul şcolar în curs (2013-2014), evaluări concepute după modelul testelor internaţionale de tip PISA, va permite elevilor să se pregătească pentru noua formă de evaluare prevăzută de Legea nr. 1/2011.
  • Se extinde cadrul legal pentru subvenţionarea costurilor aferente frecventării liceului şi pentru elevii din mediul urban care provin din grupuri socio-economice dezavantajate: legislaţia actuală prevede posibilitatea sprijinirii financiare în vederea continuării studiilor liceale doar pentru elevii din mediul rural. Prin noile prevederi ale OUG, se extinde cadrul legal pentru subvenţionarea costurilor aferente frecventării liceului şi pentru elevii din mediul urban care provin din grupuri socio-economice dezavantajate.
  • Se fac o serie de precizări suplimentare privind modalitatea de utilizare a resurselor financiare la nivelul unităţilor de învăţământ: legislaţia actuală nu precizează foarte clar modalitatea de transfer a resurselor financiare de la o unitate de învăţământ la alta. Prin modificările aduse la Legea nr. 1/2011, se clarifică acest aspect.
  • Se extinde de la 3 la 6 ani dreptul cadrelor didactice netitulare calificate de a se titulariza în învăţământul preuniversitar, pe baza rezultatelor obţinute la concursul de titularizare: cadrele didactice netitulare calificate, care au participat în ultimii 6 ani la concursul naţional unic de titularizare, au obţinut cel puţin nota/media 7 şi au ocupat un post/catedră, au posibilitatea de a deveni titulare în sistemul de învăţământ preuniversitar, după parcurgerea unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.
  • Se clarifică durata anului universitar pentru studenţii din anii terminali, astfel încât aceştia să beneficieze de toate drepturile, conform cu statutul lor, până la 30 septembrie: pentru învăţământul universitar, OUG clarifică durata anului universitar, astfel încât studenţii aflaţi în ultimul an de studiu să poată beneficia de toate drepturile, conform cu statutul lor, până la data de 30 septembrie.
  • Se introduc modalităţi suplimentare de alocare a fondurilor către universităţi, în principal prin încurajarea cooperării universităţilor cu diferiţi actori, preponderent din mediul socio-economic: finanţarea universităţilor este completată prin încurajarea diferitelor institute de cercetare sau companii, publice sau private, să participe la proiecte cu caracter educaţional. De asemenea, se asigură cadrul legal ca specialişti din diverse domenii de activitate să ocupe funcţii didactice de predare, având statutul de cadru didactic asociat invitat.
  • Reglementarea statutului Bibliotecii Pedagogice Naţionale I.C. Petrescu, care devine secţie a Bibliotecii Centrale Universitare: o reglementare importantă se referă la noul statut al Bibliotecii Pedagogice Naţionale „I.C. Petrescu” din Bucureşti, care devine secţie a Bibliotecii Centrale Universitare, asigurându-i-se, astfel, continuitatea. Din cauza faptului că imobilul ocupat, până de curând, de Biblioteca Pedagogică Naţională „I.C. Petrescu” a fost retrocedat, instituţia se afla într-un mare pericol de a pierde fondul de carte şi locurile de muncă ale angajaţilor săi. În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei OUG se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei naţionale Regulamentul de organizare şi funcţionare a Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I” din Bucureşti.
  • Reglementări privind funcţionarea ARACIS: un alt punct important se referă la reglementări privind declanşarea alegerilor pentru noii membri ai ARACIS, dat fiind că în anul 2014, o dată cu finalizarea mandatelor unor membri, posturile devin vacante.
 BIROUL DE PRESĂ”
Material preluat de pe site-ul Ministerului Educației Naționale

7 thoughts on “Ordonanţa de Urgenţă privind modificarea Legii Educaţiei Naţionale – clasa a IX-a rămâne la liceu!

  1. La Petite Fille de la Mer-july spune:

    ,,introducerea evaluărilor la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, începând cu anul şcolar în curs (2013-2014), evaluări concepute după modelul testelor internaţionale de tip PISA ” – au carul inaintea … Cum poti evalua astfel, cand nu s-a modificat curriculum, manualele ?

    • Este o observatie pertinenta.
      Incepand cu introducerea clasei pregatitoare in ciclul primar (pentru care nu erau create conditii la momentul legiferarii acestui aspect) si continuand cu aceste evaluari de tip PISA, totul pare un demers destinat incercarii – erorii.
      Se spune ca se doreste analizarea nivelului la care se afla elevii pe segmente mai scurte de invatare, pentru a optimiza demersul ulterior, evaluarea fiind necesara pentru reglarea procesului. Rezultatele nu au pondere pentru accederea copiilor in vreo treapta, dar chiar si asa, testele trebuie concepute astfel incat sa se urmareasca competentele din curriculum actual (cum bine ai punctat!).

      Sper ca cei care vor intocmi subiectele sa fie oameni de la catedra si sa nu fie constransi de o programa ce nu este in vigoare!

      E un subiect delicat si sper ca opinia publica sa poata determina sporirea responsabilitatii celor care vor implementa acest articol de lege.

      Multumesc mult pentru vizita, pentru ganduri!

      • La Petite Fille de la Mer-july spune:

        Si eu stiu, si tu stii, evaluarea este doar penultima activitate a unui proces . Niciodata concluziile evaluarilor nu au fost obiective si neutre, si nu au fost luate masuri continue si sistematice . Imaginea conteaza, atat, altfel aceasta reforma care a ajuns o gluma si subiect de banc, poti citi campanie electorala, s-ar fi finalizat pana acum .

  2. KQQ spune:

    În anul 2012, Guvernul a emis ordonanţa OUG 92. După ce a emis-o, s-a conceput un proiect de lege care urma să modifice ordonanţa respectivă, una dintre modificări fiind exact cea are vizează reintroducerea (sau, mai bine zis, menţinerea) clasei a noua în liceu. Proiectul respectiv a trecut de Camera Deputaţilor, a ajuns la Senat unde a primit numărul L55 / 2013 şi… s-a împotmolit la comisii. O modalitate foarte eficientă de a a face „pierdut” un proiect de lege, deşi există nişte termene foarte clare în care comisiile trebuie să dea avizele şi rapoartul iar pe seama raportului să se decidă dacă proiectul trece sau nu. Ei bine, în stilul caracteristic guvernelor de după 2007, dacă se constată că parlamentul nu se „mişcă” suficient de repede, se dă o ordonanţă dat fiind faptul că aceasta îşi face efectul imediat. Nicăieri nu văd, însă, numărul şi data acestei OUG care, şi conform site-ului Guvernului, a fost aprobată. Un act normativ aprobat fără număr şi dată? Sau o întârziere în ceea ce priveşte înregistrarea în MO? Nu ar fi prima dată. OMECT 3818 / 2013 e un exemplu cât se poate de concludent în acest sens.

    • Avand in vedere ca exista precedent privind intarzierea inregistrarii actului normativ in MO, nu ne ramane decat sa asteptam publicarea acestuia.
      Ma incanta faptul ca inca sunt oameni documentati, interesati cu privire la implementarile care se fac in invatamat si va multumesc pentru completarile aduse.

    • La Petite Fille de la Mer-july spune:

      Corect ! Cum la fel se taraganeaza Metodologia Consililui de Administratie . Un act ce reglementeaza activitatea, o legalizeaza . Fara aceasta metodologie, orice hotarare, a oricarui consiliu de administratie este contestabila .

      • De la bâlbâiala constituirii CA (pentru că s-au impus directive privind componența acestuia, neexistând reglementări clare în acest sens) și până la răspunderea descentralizării financiare ce se aplică chiar de la începutul anului 2014 (cu repercursiuni importante în gestionarea bugetului școlii) sunt multe provocări pe care le avem de asumat.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s