Terapia de cuplu la stadiul de muguraș (1)?!


Scena: sala de clasă

Timpul de desfășurare a întâmplării: la finalul unei ore – activitatea independentă a elevilor

Protagoniști: Maria, Matei S., învățătoarea (eu!)  – fundal: ceilalți elevi

(Indicație scenică: învățătoarea – eu – stă în ultima bancă, în spatele clasei ca să permită elevilor să urmărească exercițiile de la tablă. Maria este așezată pe  rândul de la mijloc, în penultima bancă, iar Matei – pe rândul de la perete, tot în penultima bancă.)

Maria ( cu ton răstit): Nu mai vorbi, Matei, mă deranjezi!

Eu: îi fac un semn discret lui Matei, care deja s-a întors să-mi vadă reacția. Îi dau de înțeles că trebuie să facă liniște.

Maria (stând cu un picior îndoit sub ea): Doamna, Matei nu încetează! Se fâțâie în bancă și mă deranjează!

Matei (cu corpul aplecat peste bancă): Eu doar îi ceream colegului un stilou! Al meu nu mai scrie.

Eu ( mă așez pe culoarul dintre bănci, între cei doi și le vorbesc șoptit): Îi deranjați pe colegi prin atitudinea voastră și nici voi nu ați terminat lucrarea! Matei, te rog să te așezi și să lucrezi în liniște, acum că ți-ai rezolvat problema cu stiloul! Maria, te rog să i te adresezi colegului cu un ton calm altădată și adoptă poziția corectă în bancă, scoțându-ți piciorul de sub tine!

Maria (cu capul ușor aplecat și cu privirea de șoimăriță scrutându-l pe Matei printre gene): Numai din cauza ta mi-a făcut observație doamna…

Matei (inocent): Dar nu ți-am făcut nimic ție, eu doar…

Nu a apucat să termine enunțul că mi-am și adus tonul ferm, dar împăciuitor:

Eu: Observ că nu v-ați rezolvat problema, așa că singura soluție este ca tu, Maria, să-ți iei lucrarea și să te așezi lângă Matei!

Maria: Dar…doamna…cum să mă așez lângă el…tocmai că nu mă lasă în pace!

Eu: Consider că doar fiind unul lângă celălalt vă puteți auzi mai bine și poate veți simți supărarea pe care o pricinuiți. Rezolvați-vă problema între voi, dar în liniște și într-un timp scurt, căci trebuie să strâng lucrările în zece minute!

Matei: Hai, Maria, că ți-am făcut loc! Poți să vii!

Maria mi-a trimis săgeți de priviri nedumerite și nemulțumite, dar și-a continuat scrisul în liniște lângă Matei, poziționată pe un colț de bancă, dar terminând la timp fișa.

*

V-am povestit un fapt ce pare mărunt pe lângă încercările zilnice ce apar într-o clasă, dar investiția sufletească a copiilor trebuie luată mereu în seamă. Ei trăiesc intens clipele și fiecare gest are o conotație specială în sufletul lor.

Vă invit să (re)vedeți articolele despre validarea emoțională aici.

Competențe în comunicare 1

Competențe în comunicare 2

Comunicare eficientă

Frumusețea întâmplării își arată chipul în continuarea ce urmează a vă fi prezentată în episodul al doilea. Ce credeți că s-a întâmplat: copiii s-au înțeles, s-au izolat sau au continuat conflictul?

Vă dau un indiciu: în scenă și-au făcut apariția părinții!

Situația s-a dezamorsat, s-au încins spiritele sau  lucrurile s-au complicat? Până data viitoare vă las supozițiile să zburde, iar amintirile să vă readucă întâmplări petrecute cu colegii de clasă! Noi vă ascultăm…

DSC_7093DSCN0467

14 thoughts on “Terapia de cuplu la stadiul de muguraș (1)?!

  1. Laurentiu Benim spune:

    Curat „soimarita”🙂 !
    Asa este, daca Maria crede ca are dreptate, te pune la punct indiferent cine ai fi. Modul de vietuire in grup si stapanirea de sine in mod particular sunt lucruri care se invata incontinuu pare-se. In alta ordine de idei, observand ca subiectii cu pricina sunt in viata de zi cu zi in majoritate adulti si nu copii, ma gandesc ca primilor nu le-ar fi stricat la momentul potrivit cate o lectie ca cea de mai sus, asa minora cum o parea la prima vedere. Ceea ce s-a spus recent aici, cum ca avem incredere si o anumita liniste stiind pe ce maini ne sunt copii la scoala, este un sentiment pe care il au cred toti parintii din clasa noastra.
    (Fotografiile parca sunt facute in timpul desfasurarii scenei de mai sus.)

    • Fetița dumneavoastră, Maria, ne încântă cu intensitatea trăsăturilor de personalitate; pune pasiune în tot ceea ce face și acest lucru se simte și în relațiile sociale.
      Totuși, așa cum ați spus, sensul celor prezentate se regăsește și la o altă scară, una care ne urcă sau coboară în viața de adult și care își are fundament de educație chiar în anii copilăriei.

      Pozele îmi sunt foarte dragi, pentru că îi exprimă în mare măsură pe cei doi … le-am ales după îndelungă analiză și mă bucur că sunt și pe placul dumneavoastră. Sunt adorabili …EA, în postura de șoimărița cu centură într-o strategie de atac cu EL, tânărul mereu captivat de curiozități.

      Înseamnă mult pentru mine încrederea cu care lăsați suflețelul acesta de copil frumos să se dezvolte și în plămada mea și vă mulțumesc pentru calea ce o urmați alături de noi.

  2. … contrastele se atrag , trebuie doar gasit un punct comun intre cei doi , iar parintii (sper sa nu fie diferenta de „avutie ” se intampla cam des ) sa ajute la impacarea celor doi copii …asta se invata acasa si apoi la scoala🙂

    • Suntem deseori uimiți de alăturarea unor suflete ce nu par să aibă prea multe în comun, dar cred că tocmai asta se caută: o completare cu ceea ce găsești în celălalt și-ți lipsește ție. Totuși, în timp, lipsa punctelor comune trebuie suplinită cu o foarte bună comunicare pentru o reușită a relației.

      La vârsta celor mici, părinții au un rol covârșitor în a-i învăța și a-i direcționa spre ceea ce poate duce la o bună relaționare, cu rezerva că și ei trebuie să știe cum să o facă…

      Mulțumesc mult pentru împărtășirea impresiilor și vă doresc o bună relaționare în orice timp și în orice context!

    • Copiii iartă și știu cum să treacă mai departe, cu toate că frustrări nerezolvate refulează în subconștient, ca mai târziu să se manifeste prin trăsături negative. Intervenția la vârsta mică este foarte importantă, pentru că așa cum ați punctat, resentimentele nu se manifestă plenar.

      Cred ca intervenția din partea familiei trebuie să se desfășoare chiar și în această perioadă, pentru că deja în adolescență lucrurile se amplifică cu alte dimensiuni.

      Vă mulțumesc pentru trecerea marcată cu pași atât de frumos grăitori!

  3. Cred ca s-au inteles pana la urma,mai ales daca o sa intervina si parintii.Eu stiu de cand eram eu la scoala,se mia faceau sedinte cu parintii in care erau invitati si elevii.Stateam ca sfintii.Sau cine stie,timpurile s-au schimbat asa de mult incat chiar daca nu am terminat demult scoala parca as fi facut-o de zeci de ani.Oricum treaba de profesor e foarte dificila.Va admir curajul si forta interioara.

    • Dragă Răzvan, îți pot spune că nu toate conflictele dintre copii se rezolvă prin înțelegerea părinților. Sunt situații când se inflamează ambele părți: una o condamnă pe cealaltă că nu intervine suficient încât copilul să nu-și mai deranjeze colegii, iar părinții cu copilul în cauză consideră că a fost provocat, că este un copil cu nevoi care trebuie înțelese…

      Ambele părți au dreptate, așa că tot comunicarea este soluția! Chiar și părinții trebuie să învețe cum să facă față unor astfel de situații, iar ceea ce trebuie să înțeleagă este faptul că așa cum se manifestă dumnealor acum, așa vor face și copiii lor când vor fi adulți. Violența naște violență, chiar dacă este fizică sau verbală.

      Îmi doresc atât de mult să-i determin pe părinți să aibă răbdare pentru a analiza situația și a înțelege că o poziționare cât mai obiectivă, poate să-i conducă spre înțelegerea situației.

      Eu nu fac ședințe cu părinții în care să-i chem și pe copii, pentru că o abordare la general i-ar pune în dificultate pe micuți și nu-mi doresc acest lucru. Eu trebuie să le fiu aproape și să le dau mereu încrederea că sunt lângă ei ca să-i sprijin, că le pot fi confident și de ce nu, consilier psihologic.

      Îți mulțumesc mult pentru aprecieri, pentru mesajul tău!

  4. hmmm
    foarte interesant…
    sanse egale… consider eu… ca poveseta sa se incheie simplu si frumos, ca intre niste copii… sau… sa degenereze intr-un eveniment care poate fi perceput de ei, o adevarata calamitate..
    au venit parintii… asta nu este semn prea bun… asa cred, cel putin…
    deci… nu s-a rezolvat copilareste… semn ca… invatatura care se scurge si se fixeaza din eveniment, este de o importanta aparte…
    evident ca s-a rezolvat… chiar daca, cu ajutorul parintilor…
    ce mi-a placut insa… a fost asezarea lor , unul langa celalat… chiar atunci cand parea mai dificila o apropiere…

    • Multe certuri din familie pornesc de la diversitatea de opinii referitoare la educația și creșterea copiilor, așa că regula se aplică și în mediul școlar. Sunt mulți părinți care se inflamează de la conflictele copiilor, care uneori se rezolvă chiar de către micuți!

      Așezarea alăturată în situația pe care v-am prezentat-o nu a fost deloc lipsită de risc. Se petrecea în timpul unui test, iar copiii trebuiau să aibă condițiile propice concentrării asupra sarcinilor de lucru. Am recurs la acea strategie deoarece cunosc destul de bine copiii din clasă și am considerat că acea confruntare în condițiile date, ar putea să dea rezultate. Pe moment așa a fost: copiii au luat rezultate foarte bune la test și s-au acceptat nederanjându-se!

      Mă încântă interesul pe care l-ați acordat întâmplării și sper să fiți pe aproape la următorul episod!

  5. claprof spune:

    Saggio e intelligente lavoro di grande sensibilità emotiva e professionale!.
    Complimenti Camelia !
    Grazie!!
    Un cordiale saluto
    con grande stima!
    Claudio

    • Claudio, è affrontare le situazioni più delicate, in modo che il lavoro è più che apprezzato.
      Comunque, faccio attenzione al più piccolo di situazioni di interazione, perché sappiamo quanto siano importanti.

      Vi ringrazio per le parole di apprezzamento significa molto per me!
      Con amicizia, Camelia

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s