Recreație, universul tău nemilos


Adulții au o memorie scurtă. Contrar cu ceea ce gândesc mulți, curtea de recreație ține mai mult de Dallas sau Dynasty, decât de Căsuța din prerie. Conflicte, alianțe, gelozii, respingeri, chinuri, umilințe reprezintă de fapt o parte din cotidianul fiecărui elev. La fel și în cazul competiției sau comparației sociale.

Impactul acestor evenimente asupra stimei de sine este mai important decât pot crede părinții. Copiii de vârstă școlară se dedau, fără a ne îndoi de acest lucru vreodată, comparațiilor sociale foarte minuțioase. Dacă le cerem, cei mai mulți dintre ei sunt capabili de a-ți clasa cu precizie colegii în mai multe categorii de: frumusețe, popularitate, performanțe școlare etc., de a se situa ei înșiși în acest clasament și de a trage concluziile care se impun.

Alexandra este mai frumoasă decât mine, de aceea o preferă învățătoarea.

Adrian mi-a furat jucăria și- am plâns, iar pentru că este mai puternic, nu mi-a mai dat-o înapoi.

Nici chiar bunele mele performanțe școlare nu mă linișteau: fiind o elevă bună, fragilă, eram catalogată printre tocilarii cu ochelari și persecutată din cauza asta. Aveam complexe teribile, mă consideram nulă și lipsită de orice interes. Nu îndrăzneam să le vorbesc părinților despre asta, mi-era teamă că nu mă înțeleg.

Pornind de la observații riguroase, s-au stabilit profiluri de comportament social, astfel:

– LIDERII adoptă numeroase comportamente afiliative ce constau în a da cadouri altor copii sau a-i solicita să participe la jocurile lor. Ei pot interveni ca mediatori în conflictele prietenilor lor, dar să se arate și dominanți, pentru a-și recupera un obiect.

– DOMINANȚII AGRESIVI au comportamente afiliative mai puțin numeroase, dar recurg mult la agresivitate. Se angajează în competiții pe care le suportă cu greu.

– DOMINANȚII TEMĂTORI evită competițiile sau conflictele. Ei au adesea conduite de izolare socială, dar adoptă și comportamente afiliative.

*

Dacă ar fi să vă vorbesc despre întâmplările din recreație, aș descrie o epopee. Marile planuri, marile performanțe, dar și formarea stimei de sine prind contur în această perioadă a vieții sociale. Înainte de începerea unei ore, trebuie să dezbatem comportamentele ce tocmai s-au evidențiat în cele 10 minute de pauză…Doar știm: trebuie să luăm în serios îndoielile, nemulțumirile și plângerile copilului când face o evaluare despre sine, despre felul în care este perceput de ceilalți.

Totuși, pauza rămâne un spațiu și un timp gustat de elevi, cu amintiri ce dăinuie mult timp. V-au marcat întâmplări din recreație astfel încât le priviți și acum cu reticență sau aveți amintiri suficient de dragi încât să devină povești de urmat pentru copii?!

20140115_113514 20140115_113519 20140115_113524

15 thoughts on “Recreație, universul tău nemilos

  1. Este prima data cand intalnesc o astfel de abordare a psihologiei copilului legata de interactiunea lui cu mediul. Si desigur ca intervalul de timp dintre ore este spatiu unde copii socializeaza si isi cristalizeaza idei legate de propria lor persoana raportata de cei din jur. Foarte interesant post. Iti multumim!

    • Cu cât înaintăm spre adolescență influența mediului face ca ponderea mediului familial să scadă în ceea ce privește influența.Părerea colegilor contează mult pentru un copil, iar raportările se văd de pe acum…
      Mă simt minunat să știu că a născut interes această postare. Mulțumesc!

  2. Ati atins o coarda sensibila cu acest articol. Intr-adevar copiii isi fac o parere foarte clara despre colegii lor si ii incadreaza intr-o anumita categorie. Totusi, rolul nostru, al parintilor este sa-i indrumam, sa le explicam ca un copil nu trebuie etichetat atat de riguros si indepartat daca nu corespunde exigentelor lui. Un copil nu trebuie etichetat doar dupa performantele scolare si marginalizat sau exclus din cercul de prieteni doar din acest motiv. Acel copil va deveni mai rezervat, mai timid si mai complexat, desi poate el are alte aptitudini sociale, artistice sau insusiri sufletesti deosebite care merita descoperite si apreciate.

    • Postarea nu a fost o întâmplare. Mă confrunt cu multe probleme legate de felul în care elevii conviețuiesc în spațiul grupului școlar. Spun foarte deschis că aproape toți elevii din clasă au trecut prin astfel de probleme și încă se mai întâlnesc cu rigiditatea celor din jur. Uneori îmi este mai greu să intermediez conflictele decât să desfășor activitatea didactică propriu-zisă.
      Rolul părinților este covârșitor și sper să găsim calea de dialog, de ascultare, de remediere prin cooperare.
      Mă doare când aud despre răutățile care au loc între copii, dar nu suntem tot timpul lângă ei sau nu aflăm mereu contextul desfășurării lor, așa că e foarte important ca elevul să fie pregătit, cel puțin teoretic, să dea piept oricând cu astfel de probleme.
      Suntem pe drumul cel bun pentru că am deschis un canal de discuție și-l vom aprofunda cu proxima ocazie.
      Mulțumesc pentru interes și vă doresc numai bine!

  3. Cornelia Paraschiv spune:

    O melodie minunata pentru Doamna noastra minunata … „Iti multumesc”, Directia 5. Va multumim cu cuvinte simple, dar sincere pentru toata afectiunea, munca si daruirea de care dati dovada in educatia copiilor nostri! Cu DVS. scoala este o RECREATIE de primavara,..

  4. Iulia Stanuca spune:

    Celui mai dedicat cadru didactic, care imbraca si recreatiile cu sufletul sau, un MULTUMESC sincer, din tot sufletul!

    Cu admiratie, respect si recunostinta,
    Fam. Stanuca

    • Să vă mai spun și despre preocuparea pentru înțelegerea de către copii a competiției cu sine și mai puțin cu ceilalți, despre dezvoltarea inteligenței emoționale, despre un parenting bazat pe comunicare și pe educația experiențială, despre grija pentru relațiile sociale, comportamentale, afective?! Suntem un adevărat orășel…
      Aprecierile sunt onorante și-mi determină motivația de a continua un demers ce mi l-am ales. Vă mulțumesc pentru valoarea încurajărilor, pentru popas și mai ales pentru descifrarea contextului oferit prin această postare!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s